APA TUUU OLIGOSAKARIDA?

Hai,  rasanya dah lama tak menaip dalam blog ni kan. Sekarang ni sibuk dengan booth Myfiber. Ok hari ini jom kita belajar berkenaan Oligosakarida 😊. Haaaaa tau tak apa tu Oligosakarida?

Sepanjang aku buka booth kan,  sebenarnya ramai yang aku jumpa tak tau apa itu Oligosakarida. Tapi tu normal lah kan, aku dulu pun kalau tak belajar dan tambah bahan bacaan aku pun tak tau. Huhu. Ok jom!!

Oligosakarida ni adalah polimer sakarida yang mengandungi sejumlah komponen gula,  juga dikenali sebagai gula ringkas. Manfaatnya adalah untuk meningkatkan populasi bifidobacteria dan menurunkan jumlah bakteria yang tak penting.


KEPENTINGAN OLIGOSAKARIDA 

  1. Berfungsi dalam menurunkan pembentukan metabolik toksik dan enzim yang tak penting dalam badan.
  2. Mencegah pertumbuhan bakteria patagen dan meringankan beban bahan toksin dalam hati.
  3. Menurunkan kadar kolesterol dalam darah dan tekanan darah dan mempunyai kesan anti kanser.

Ok Pahamkan betapa pentingnya Oligosakarida ni dalam badan kita? Sekarang bagaimana kita nak dapatkan Oligosakarida ini? 

Dalam Oligosakarida ni terdapat dua sumber utama yang perlu kita tahu : PREBIOTIK & PROBIOTIK. 

Probiotik adalah bakteria baik yang terdapat dalam usus besar kita, dan prebiotik berfungsi sebagai baja untuk probiotik. Prebiotik membantu probiotik berkembang dan mengekalkan kolon(usus)  dalam keadaan yang sihat. 

Prebiotik pula adalah sebatian serat yang tidak dapat dicerna yang membantu probiotik dalam colon kita.  Tanpa prebiotik, kita mungkin tidak akan dapat berat badan yang ideal, mempunyai keradangan yang tinggi atau mengalami penghadaman yang kurang baik. 

Sumber gambar : Internet 

Kedua-duanya sangat penting untuk kesihatan colon kita. Oleh itu, setiap pemakanan kita perlulah dititikberatkan pengambilan yang sihat dan mempunyai kandungan prebiotik untuk membantu pertumbuhan yang sihat kepadaaa  probiotik.

Darimana kita boleh dapatkan prebiotik dan dalam masa yang sama membantu sistem penghadaman kita juga lebih baik? Oleh itu, sangat digalakkan untuk anda mencuba MYFIBER kerana ianya mengandungi PREBIOTIK yang sangat tinggi dan MyFiber guna mempunyai kelulusan HACCP, MeSTI, GMP dan Halal.

Comments

Popular posts from this blog

PREBIOTIK - PENTINGNYA UNTUK USUS KITA

IKAN LAGA HIDUP DENGAN IKAN LAIN

TIPS JAGA USUS SECARA SIHAT