5 TIPS ELAK BOSAN DI RUMAH

Gambar dari Google

Ramai yang menyuarakan perasaan bosan bila berada di rumah terlalu lama lagi2 kepada orang yang sememangnya jarang berada dirumah. 

Saya juga orang yang sangat jarang dirumah dan mendapat kesannya. Mari saya kongsikan aktiviti saya di rumah dan mungkin boleh membantu anda untuk tidak pishanggg dirumah๐Ÿ˜


1. KEMAS RUMAH

Kemas rumah boleh bagi environment baru untuk kita didalam rumah. Untuk orang yang selalu di luar rumah, kita jarang ada masa untuk kemas rumah. Masa sekarang memang sangat sesuai untuk kemas. Sambil kemas peluh pun keluar. Secara tak sengaja kita boleh buat badan kita bergerak.
Bayangkan kita duduk dalam rumah yang bersepah selama 14 hari ni, mesti rimaskan.
Kalau rajin lagi, anda boleh ubah suai kedudukan barang dalam rumah anda. Ini akan beri suasana baru dalam rumah dan dalam masa yang sama boleh menaikkan mood ceria di rumah.


2. MEMASAK
Gambar dari Google 

Sekarang kalau kita scroll di Instagram atau FB, ramai yang tengah tunjukkan skill memasak masing2. Anda juga boleh cuba tau. Bila kita memasak, makanan itu sudah pasti bersih dimakan. Dalam masa yang sama, ianya boleh jadi terapi untuk kita di rumah.
Kita boleh perbagaikan menu setiap hari selama tempoh berada dirumah. Ianya sangat menjimatkan duit poket kita tau. 


3. Bersenam

Selain memasak, bersenam juga sangat digalakkan. Kita dah bantai makan macam2 sebab makanan yang kita masak semua sedap kan๐Ÿ˜‰
So bersenam boleh buat badan kita tak naik berat. Nanti dah habis tempoh kawalan pergerakan kita pula terpaksa cari baju baru sebab dah tukar saiz belih besar๐Ÿ˜‚. 
Anda boleh je follow video bersenam di You Tube.
Bila otot-otot kita bergerak, kita tidak senang lesu dirumah. Ianya boleh dilakukan 15 minit setiap hari selepas bangun pagi atau sebelum mandi petang. 


4. LUANGKAN WAKTU UNTUK MEMBACA BAHAN BERILMIAH

Anda disarankan untuk membaca ilmu2 yang boleh merangsang otak anda untuk berkembang dan sangat tidak digalakkan unyuk membaca info2 negatif yang membuatkan anda rasa panik seperti kes2 kematian, kemalangan dan lain2. 
Perbanyakkan membaca AlQuran, tips2 kesihatan, buku2 keagamaan, sukan, sains dan lain2 yang boleh buatkan kita menjadi orang yang berilmu. 


5. BERKOMUNIKASI MELALUI TALIAN

 Dunia sekarang dunia tanpa sempadan. Kita boleh berkomunikasi dengan sesiapa saja dan dimana sahaja. 
Oleh itu, kita disarankan untuk menghubungi orang tua di kampung, tanyakan khabar mereka. Ini juga boleh meredakan kerisauan orang tua kita kepada kita. Maklumkan kepada mereka kita selamat di mana jua kita berada dan nasihatkan kepada mereka untuk sentiasa patuhi arahan kawalan pergerakan.


Selain itu,  anda dinasihatkan untuk sentiasa menjaga kesihatan dan elakkan dari keluar dari rumah sekiranya tiada urusan yang penting. Marilah sama2 kita berganding bahu untuk membasmi virus yang melanda dunia ini.

๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ



*Apa itu PREBIOTIK?* ๐Ÿค”

๐Ÿ€ *PREBIOTIK* adalah sumber makanan yang berfungsi menggalakan dan memperbanyakan pertumbuhan bakteria baik (PROBIOTIK) di dalam usus kita ๐Ÿค—

Jadinyaa, PREBIOTIK sangat2 membantuu untuk menambah bilangan bakteria dalam usus kita. ๐Ÿ‘๐Ÿฝ

Kerana bakteria baik ini sangat diperlukan bagi badan untuk kita mendapatkan SISTEM IMUN yang lebih utuh. ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ

๐Ÿคฉ☝๐ŸฝAmalkan pemakanan yang sihat dan jangan lupa amalkan *MYFIBER* jugaaa yaa! 

Ayuhh kita jaga sistem penghadaman kita dengan untuk tingkatkan sistem pertahanan badan kita untuk melawan jangkitan!! ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ

๐Ÿ€STAY AT HOME AND DONT FORGET MYFIBER๐Ÿ€

Comments

Popular posts from this blog

PREBIOTIK - PENTINGNYA UNTUK USUS KITA

IKAN LAGA HIDUP DENGAN IKAN LAIN

TIPS JAGA USUS SECARA SIHAT