PREBIOTIK - PENTINGNYA UNTUK USUS KITA


Mari kita kenal apa itu PROBIOTIK dan PREBIOTIK.
Tahukan anda dua ini berbeza dan saling memerlukan antara satu sama lain?

Kebanyakkan kita hanya kenal probiotik berbanting prebiotik kerana ianya banyak digunakan dalam pelbangai produk kesihatan diluar terutamannya berkaitan kesihatan usus. Tapi kita tidak boleh menafikan kepentingan probiotik dalam kehidupan kita.


Ok mari kenali dulu apa itu PROBIOTIK:

1) Probiotik adalah bakteria baik untuk kesihatan usus kita.

2) Fungsi probiotik adalah untuk mengekalkan tahap kesihatan usus kita sentiasa berada dalam keadaan sihat. Ini kerana usus kita terdapat pelbagai jenis bakteria sama ada bakteria baik dan bakteria jahat.
Oleh itu, untuk memastikan bakteria baik sentiasa berfungsi sangatlah penting untuk memastikan keadaan usus kita ditahap yang terbaik.

3) Selain itu, ianya juga mampu menaikkan imunisasi badan kita dan membantu orang yang mempunyai masalah penghadaman dan sering jatuh sakit.


Kekurangan kepada Probiotik adalah ianya sangat cerewet kepada suhu panas. Ok disini saya senaraikan 3 bentuk probiotik yang boleh didapati di pasaran;

Serbuk : Perlu berada dalam suhu bilik dan tidak boleh berada dalam suhu yang melebihi 30°C

Air/jus : Perlu sentiasa berada dalam suhu sejuk (0-4°C) dan sangat alah dengan suhu panas. Jika tidak bakteria baik yang terkandung dalamnya akan mati. Jenis ini selalu berada dalam minuman seperti yakult.

Kapsul : ok, jenis ini boleh tahan panas, kerana ianya dilundungi oleh kapsul. Tapi perlu disimpan ditempat yang bersesuaian juga.


Wahhh banyakkan kebaikan Probiotik, bagaimana pula dengan Prebiotik?

Tahukan anda, tanpa Prebiotik, Probiotik tiada maknanya. Ibarat "aur dan tebing" dan " muzik dan irama" hilang satunya tiada seri..giiteww

Ok mari kita belajar tentang PREBIOTIK pula.

PREBIOTIK adalah serat dan ianya merupakan makanan yang tidak boleh dihadam oleh manusia dan prebiotik menjadi makanan untuk Probiotik.
Dalam masa yang sama ianya mampu meningkatkan koloninya dalam usus manusia. Peningkatan koloni ini sangat penting untuk kesihatan usus.

Tanpa kehadiran Prebiotik, Probiotik akan menghadapi kesukaran untuk menjadi efektif dalam badan kita.


Darimana kita boleh dapatkan Prebiotik ini?

1- Cara yang paling senang adalah melalui mengambilan supplement yang mengandungi PREBIOTIK untuk memulakan proses meningkatkan kesihatan usus kita.

2- Cara kedua ini popular di kalangan orang yang mengamalkan diet, iaitu dengan pengambilan pemakanan yang mengandungi prebiotik. Tapi cara ini selalunya hangat-hangat hati ayam saja kerana rakyat Malaysia kebanyakkan tidak makan serat dengan secukupnya dalam pemakanan harian.


Kenapa PENTINGNYA PENGAMBILAN PREBIOTIK?

✨Membantu cambahkan Probiotik dalam badan kita
✨Membantu meningkatkan sistem imunisasi kita
✨Sangat penting untuk sistem penghadaman kita
✨Boleh membantu maintain kan berat badan yang diidamkan. Membuatkan kita rasa kenyang dan rasa perut penuh.
✨ Prebiotik membantu menstabilkan hormon contisol daripada STRESS yang melampau.

Pentingkan Prebiotik dan Probiotik dalam kesihatan usus kita. Oleh itu, saya sangat berbesar hati untuk menggalakkan anda mencuba MyFiber. Ini kerana MyFiber mengandungi PREBIOTIK yang diperlukan oleh usus kita disamping kandungan fiber yang banyak mampu membantu sistem pencernaan kita berfungsi dengan sempurna.

MyFiber ini juga mengandungi Spirulina yang dikenali dengan gelaran "SUPER FOOD".

Kepada yang mempunyai masalah penghadaman dan pencernaan, sangatlah digalakkan anda untuk mengambil satu sachet MyFiber setiap hari dan bila anda memerlukannya.

Harus diingatkan, MyFiber bukanlah ubat dan anda tidak perlu bergantung kepadanya. Ianya hanya minuman yang kaya dengan serat dan boleh diambil bila2 yang diperlukan.



MyFiber ini tidak mengandungi JULAP dan boleh diambil seawal 3 tahun hinggalah warga emas.

Bagaimana anda boleh dapatkan MyFiber ini?
Anda boleh WhatsApp saya di number 0134650396 atau terus tekan link ini ( faizahMyfiber )

Terima kasih.

Comments

Popular posts from this blog

IKAN LAGA HIDUP DENGAN IKAN LAIN

TIPS JAGA USUS SECARA SIHAT